OS Blog

WordPress Kalıcı Bağlantı Ayarları

29.04.2018
453

Canonical Links yada kullanıcı dostu linkler gibi terimleri Google Seo çalışmaları esnasında sıkça duymuşsunuzdur. Permalink türlerinin Seo üzerindeki etkisini Google’ da inkar etmiyor.

WordPress Kalıcı Bağlantı Ayarları

WordPress ile blog yada internet sitesi hazırlarken kalıcı bağlantı ayarları nın yapılması sizi Google‘da daha üst sıralara taşıyacaktır. Kullanıcı dostu iç bağlantılar, sitenizi ziyaret eden kullanıcılar için daha anlaşılır bir ortam oluşturur. Kullanıcının işine yarayacak bir url yapısı tabi ki arama motorlarının da işine gelecektir. Bu da blog yayıncıları ve site sahipleri için ekstra Seo puanı anlamına geliyor.

Yeni bir blog oluştururken veya bir site hazırlarken kalıcı bağlantı ayarları hayati önem taşır. Daha sonraki tarihlerde URL yapısında yapacağınız herhangi bir değişiklik, Google aramalarında sıra kaybetmenize neden olacaktır. İster ilk kurulum esnasında ister radikal bir değişiklik aşamasında olsun her iki durumda da hayat kurtaracak bilgileri içeren yazımı sonuna kadar okumanızı tavsiye ediyorum.

WordPress İlk Kurulumda

WordPress platformunu sitenize kurdunuz ve Permalink yani Kullanıcı Dostu Bağlantı ayarlarını yapmak üzere WordPress yönetim paneline giriş yapın.

kullanıcı bağlantı ayarları

Ayarlar Menüsü içerisinde Kalıcı Bağlantılar linkine tıklayın. Aşağıdaki ekrana benzer bir ekran açılacaktır.

kalıcı bağlantı ayarları
WordPress Kalıcı Bağlantılar Ekranı

Genel Ayarlar başlıklı tabloda farklı url son ekleri bulunmaktadır. Bunlardan herhangi birini seçebilir veya son seçeneği seçerek kendinize özel bir Url yapısı oluşturabilirsiniz. Eğer herhangi bir değişiklik yapmazsanız ön tanımlı olarak Düz (https://www.omersahin.com.tr/?p=123) seçilmiş olur.

Sırasıyla tüm yapıları inceleyelim ve Google sayfaları indekslerken URL yapısına çok özen gösterir. Yazımızda Google’ın hangi türde Url yapısını daha çok benimsediğini ve bunun için Kullanıcı Bağlantı Ayarları menüsünde hangi düzenlemeleri yapmak gerekiyor sorusunun cevabını arayacağız.

1. DÜZ (domain/?p=123)

WordPress ile oluşturacağınız her yazıya platform tarafından bir makale id numarası verilmektedir. Veritabanına kayıt ederken ve tekrar yazıyı geri çağıracağı zaman bu id numarasını kullanır. Kalıcı Bağlantı Ayarları elle yapılmadı ise bu ayar default olarak tanımlı gelir ve kullanıcılar yazılara bu formatta url yazarak ulaşır.

Arama motorları da indekslemeyi bu şekilde yapar. Google kullanıcılara en kolay şekilde makale hakkında bilgi vermeyi hedefler bu nedenle Düz türündeki bağlantıları pek sevmez.

2. Gün ve İsim (domain /2018/04/29/ornek-yazi/)

Bu türdeki Url ile yazının veya sayfanın hangi tarihte oluşturulduğu veya güncellendiği bilgisi URL satırından kullanıcıya sunulur. Google tarih bilgisine gereksinim duymaz. Google için İndeksleme yaptığı tarih önemlidir. Bu tarihi de kendisi tespit etmektedir dolayısıyla ekstradan sizin, kalıcı bağlantı ayarlarında tarih belirtmenize gerek yoktur.

Ayrıca sitenize sık sık güncel yazı ve sayfalar eklemiyorsanız Google sitenizi güncel olarak işaretlemeyebilir. Bu nedenle tarih seçeneği Seo puanınızı aşağıya çekebilir. Böyle bir risk söz konusu olduğu için Gün ve İsim türünde Url türünü kullanmanızı tavsiye etmiyoruz.

3. Ay ve İsim (domain /2018/04/ornek-yazi/)

Bu türdeki kullanıcı dostu bağlantı şekli de Gün ve İsim türü ile benzer yapıya sahiptir. O ay içerisinde yazılan makaleler diğerlerinden ayrılmış olur URL içerisinde. Malesef Google bu url türüne de sıcak bakmaz.

4. Sayısal (domain /arsivler/123)

Farklı türlerde bilimsel makale yazılan WordPress sayfalarında bu türdeki kalıcı bağlantı linklerine sıkça rastlanır. Google Sayısal türdeki kullanıcı bağlantılarına değer verir. Dijital arşiv için çok fazla sayıda makale mevcut ise birbirinden ayırmak için bu yol tercih edilebilir.

5. Yazı İsmi (domain /ornek-yazi/)

Diğer arama motorlarını bilmem ama Google’ın en sevdiği URL bağlantı şekli Yazı ismi türüdür. Bu bağlantı sayesinde Kullanıcı en kısa yoldan, okuyacağı yazı hakkında genel bilgiye sahip olur.

Google’ın amacı ziyaretçilerin aklı karışmadan, dolambaç olmadan kısa, öz, güncel ve doyurucu bilgiye ulaşabilmesini sağlamaktır. Bu politikasını desteklemek için yayıncı ve site sahiplerinden de aynı özveriyi göstermelerini bekler.

Yazılarınızı “Yazı İsmi” türündeki Url yapısında yayınladığınızda Google sayfanızı daha kolay indeksleyecek ve arama yapan ziyaretçiler aradıkları parametreye en uygun sonucu görmek istediklerinde sizin sitenizi en üst sıralarda görebilecekler. Böylece sitenize ait Google Seo puanı artacak ve ziyaretçi sayınız günden güne artış gösterecektir.

Kurulum Önceden Yapılmış İse

En baştan WordPress kurulumu yaptıysanız herhangi bir sorunla karşılaşmadan bu ayarları yaptınız demektir. Ancak kurulu bir WordPress üzerinde Kalıcı Bağlantı Ayarları değiştirildiğinde bundan Google başta olmak üzere tüm arama motorları etkilenecektir. Çünkü Google’ın daha önce indekslemiş olduğu link URL leri değişmiş olacak. Yani

Daha önce site içi linkler;
domain /2018/04/29/ornek-yazi/    şeklinde olduğu halde,

Şimdi ise;
domain /ornek-yazi/  halini almıştır.

Yani siz Google ya da başka bir arama motorunda arama yaptığınızda arama motoru size en son taradığı URL şekli ile sayfayı çağıracaktır. Bu nedenle sayfanıza arama motorlarının yönlendirmesiyle gelen ziyaretçileriniz 404 (Sayfa Bulunamadı) hatası ile karşılaşacaktır. Size dönüşü ise bol ziyaretçi, seo ve sıralama kaybı olacaktır. Bu problemin önüne geçmek için .htaccess dosyası içerisinde 301 yönlendirmesi yapmanız gerekecektir.

.htaccess dosyası Apache web sunucusu üzerinde bulunan ve web sunucu ile kullanıcı tabanlı tanımları barındıran bir dosyadır. Sitenizin Ftp arayüzünü kullanarak bağlanabileceğiniz gibi 3.parti yazılımlarla da .htaccess içinde değişiklik yapabilirsiniz. Ben Yoast Seo eklentisinin Araçlar menüsünden faydalanarak .htaccess üzerinde değişiklik yaptım.

Kısacası .htaccess içerisinde en üste veya en alta aşağıdaki satırı eklemeniz gerekiyor. URL kısmını kendi sitenize göre uyarlayarak kaydedin ve çıkın. Gerekli URL yönlendirmesini bu satır sağlayacaktır. Google’da ziyaretçi eski link üzerinden gelse bile aynı makalenin yeni URL adresine otomatik yönlendirilecektir.

ZİYARETÇİ YORUMLARI - 3 YORUM
  1. Uğur Cebel dedi ki:

    Url değiştiğinde diyelimki 301 yönlendirmesi de yaptık google da sıralama kaybı yaşanacak doğrumu?

    1. sigma dedi ki:

      Hiçbir sıralama kaybı yaşamayacaksınız. Yeterki Google Search Consol’ da gerekli düznlemeleri zamanında yapın ve SSL’ geçtikten sonra Search Console da site olarak https:// siteadi. com şeklinde yeni domain url adresinizi ekleyin ve bundan böyle siteniz ile ilgili takibi buradan yapın. Ayrıca Google Analytics, Adwords yada Adsense var ise bunlarda da benzer değişiklikleri yaparak yeni tracking code üreterek sitenize ekleyin. Son olarak sitenizi Google’ a doğrulatın. Hiçbir sıralama veya seo kaybı yaşamayacaksınız. Hatta SSL nedeniyle seonuz artacaktır bile.

    2. sigma dedi ki:

      Merhabalar
      Öncelikle paniğe kapılacak bir durum yok bu değişikliği yapmanız gerekiyorsa öncesinde 301 yönlendirmesinin başarılı bir şekilde çalıştığını test edin. Sonrasında ise hergün düzenli olarak Google Search Consol uygulamasından sitenizin hata takibini yapın. Bu sayede gözden kaçan bir hata olur ise bunu en kısa zamanda düzeltme yoluna gidin. Hosting firmanızdan destek isteyiniz. Yardımcı olacaklardır 301 yönlendirme hakkında.

Bu web sitesi, bilgisayarınıza bilgi depolamak amacıyla bazı tanımlama bilgilerini kullanır.
Bu bilgilerin bir kısmı sitenin çalışmasında esas rolü üstlenirken bir kısmı ise kullanıcı deneyimlerinin iyileştirilmesine yardımcı olur.
Sitemizi kullanarak bu tanımlama bilgilerinin yerleştirilmesine izin vermiş olursunuz. Kişisel Verilerin Korunması,
Gizlilik Politikası ve Çerez (Cookie) Kullanımı İlkeleri hakkında detaylı bilgi için KVKK&GDPR sayfamızı inceleyiniz.
Omersahin.com.tr
Copyright | 2007-2021